Kdo vítězí nad lidmi, je mocný.
Kdo vítězí nad sebou, je nejmocnější.

Lao-c

Scroll down

Můj přístup

Kuba Novotný

Můj přístup

Jak to, že se někdo hýbe lépe a někdo hůř?

Pokud jako zdravé batole správně zvládneme chůzi, je náš pohybový vzor velmi blízký ideálu. Od té doby na nás ale působí spousta negativních pohybových vzorů- vadný pohybový vzor rodiče, špatné boty, těžká taška do školy, hodně sezení ve škole a doma u úkolů a obrazovek- a náš pohybový vzor a držení těla se postupně zhoršují. Pokud pak začneme sportovat špatné pohybové návyky si přeneseme i do sportu. Což jednak může urychlit zhoršující se stav pohybového aparátu a pohybového vzoru a za druhé omezuje naši sportovní výkonnost. Náš přirozený pohybový program nás totiž předurčuje k určitému ideálnímu pohybu. A čím víc se náš pohybový vzor liší od tohoto ideálního a čím častěji jej opakujeme, tím pravděpodobněji se dostaví zranění z přetížení.

Jak rozumět zraněním?

Naše tělo je schopno se vyrovnávat s různými krizovými situacemi. Co se týká krizových situací pohybového aparátu, platí, že čím lepší je naše držení těla a pohybový vzor, tím lépe se vyrovnává s krizovými situacemi. Samozřejmě, pokud spadneme z dvaceti metrů ze skály, je jedno jak moc v pořádku je naše držení těla, následky jsou fatální. Ale pokud je pád z metru nebo dvou, může stav našeho pohybového aparátu hrát rozhodující roli v tom, jestli se zraníme nebo ne. Při špatném nastavení pohybového aparátu může už malá krizová situace stačit ke vzniku zranění. Tyto zranění mají navíc vysokou tendenci stát se chronickými. Po zahojení poranění vadný pohybový vzor, tedy příčina tohoto zranění zůstává, a tak při další krizové situaci se zranění může opakovat. Lidé si často myslí, že pokud podstoupí operaci pohybového aparátu- dejme tomu vazů v koleni, problém je pryč. Pokud ale poranění vazů vzniklo vadným pohybovým vzorem kolene, tak po operaci je třeba pohybový vzor opravit, jinak hrozí při častém zatěžování za několik let další operace.

Jak vzniká pohyb a jak s tímto procesem pracovat?

Náš mozek permanentně skenuje celé tělo, pokud zavřete oči, víte v jakém úhlu máte klouby, které svaly jsou zatnuté, apod. Z těchto informací mozek skládá ideu pohybu, kterou pak následně provede. Bohužel sportovní trénink a většina fyzioterapeutů pracují jen s poslední fází, tedy provedením pohybu. Stejně tak důležitá je i fáze dodání potřebných informací do mozku, kterým mozek rozumí a díky nimž vytvoří lepší ideu pohybu, která se následně provede. Mozku je dobré dodat dostatek informací z konečků prstů a zlepšit vnímání opor, což umožní vyvinutí okamžité větší síly.

Jaké přírůstky je možné pohybovou efektivitou docílit?

V lezení jsou přírůstky hůře měřitelné čili si pomůžeme kampusem. Adam Ondra se po aplikaci určitých prvků dle anatomického pohybu zlepšil na kampusu v závislosti na disciplíně o 50-90% za 10 dní. Dlouhodobě spolupracuji také s jedním profesionálním rychlostním kajakářem, který se při poslední výraznější změně pohybového vzoru (bylo to 3. skokové zlepšení) zlepšil za týden na tréninkové trati z času 5:30 na 5:10, tzn. že z původním produkovaných 100-110 wattů se dostal na 130-140 wattů. Zároveň se pomaleji zakyseluje a má nižší tempo záběrů za minutu. Bylo by dobré zmínit, že oba dva spolu s těmito zlepšeními přišli o dlouhodobé bolesti zad.

Jak vypadá konkrétní spolupráce?

Práci se svěřenci zahajuji pohybovým rozborem a pomocí cviků z vývojové kineziologie a jógy se zaměřuji na korekci držení těla, osvojené principy z jednodušších pozic pak přenášíme do pohybových vzorů při lezení. Je důležité, aby sportovec rozuměl tomu, jakým způsobem jeho tělo funguje, jakým způsobem mozek řídí pohyb a dle toho upravit sportovní trénink tak, aby z dlouhodobé perspektivy prospíval zdravotně i výkonnostně.

Služby

Služby

Nabízím individuální dlouhodobou spolupráci v lezeckém tréninku pro začátečníky, pokročilé i profesionály založenou na důrazu na zefektivnění pohybu, lepším uvědomění svého těla a odstranění případných příčin zranění.

Také pořádám půldenní, jednodenní i vícedenní přednášky a workshopy založené na výše zmíněných principech pro týmy, oddíly, závodníky, trenéry a zvídavou veřejnost.

Na různých lezeckých stěnách vedu vlastní pravidelné večerní a ranní skupinové kurzy lezení pro dospělé a odpolední dětské tréninky.

Pro informace o aktuálních vypsaných workshopech se neváhejte zeptat na mailu, nebo formuláři.

Kuba Novotný

Spolupracuji

ADAM ONDRA
SMÍCH OFF
ALPHA CLIMBING
YOGA PRAGUE
SMÍCH OFF

Kontaktujte mě

Kontakt